Wanneer gebruik je een energie reep, gel of sportdrank?

Energie gel, reep of sportdrank?

Wanneer neem je nu een energie gel, reep, of sportdrank. Voordat we daar duidelijkheid over kunnen geven, moeten we eerst de unieke eigenschappen van ieder product weten.

Energie reep:

Een energie reep bestaat voornamelijk uit koolhydraat rijke ingrediënten en bevat maar weinig eiwitten, vetten en vezels. Ze zijn vaak makkelijk mee te onderweg en erg smeuïg, zodat je de reep makkelijk weg kan krijgen. Een reep bevat vaak rond de 35 – 40 gram aan koolhydraten. Het eten van een reep brengt je vochthuishouding wel uit disbalans. Het is dus van belang dat als je een reep eet, je daarnaast ook blijft drinken! Het eten van een energie reep verlaagt daarnaast ook het hongergevoel.

Energie gels:

Energie gels zitten vaak in een plastic verpakking en hebben, afhankelijk van het type gel, een geleiachtige samenstelling. Meer over de verschillende types leest u hier. Ook zijn er gels met cafeïne verkrijgbaar.
De meeste gels bevatten rond de 20 – 25 gram aan koolhydraten. Bij sommige type gels is het nodig om water bij te drinken.
In gels zitten geen vezels of vetten, waardoor het lichaam de koolhydraten snel op kan nemen in het lichaam.

Flapjacks

Flapjacks zijn voornamelijk geschikt voor langere activiteiten op een lage intensiteit, vanwege de hoge GI. De combinatie van complexe koolhydraten en vezels die dit product bevat, zorgt ervoor dat dit product uitermate geschikt is voor lange trainingen, maar minder geschikt is voor wedstrijden.

Sportdranken:

Er zijn 3 verschillende soorten sportdranken: Voor vochtcompensatie (ook wel hypotoon genoemd, bevat relatief weinig koolhydraten), een isotone sportdrank (bevat een ideale mix van koolhydraten en elektrolyten, zoals in het lichaam) en een energiedrank (ook wel hypertoon genoemd, bevat veel suikers). Voor kortere activiteit wordt sportdrank aangeraden met weinig koolhydraten. Gaat u langer dan 2 uur sporten? Dan wordt sportdrank met meer koolhydraten aangeraden. De elektrolyten in dit soort drankjes zorgen ervoor dat je een dorstig gevoel krijgt en dat het lichaam het binnengekomen vocht vasthoudt.

Wat nu te nemen?

Dit komt root en deels neer op je persoonlijke voorkeuren. De koolhydraten is vaste producten (zoals repen) worden namelijk net zo makkelijk opgenomen als de koolhydraten in vloeibare producten (zoals gels en sportdranken). Echter heeft ieder product zo zijn voor en zijn nadelen:

  • Energie gels zijn vaak erg zoet. Hou je hier niet van? Dan kan je beter voor een sportdrank of energie reep kiezen.
  • Vast voedsel wordt in het begin van lange activiteiten geadviseerd (energie repen), waarna later vloeibare voedsel meer de voorkeur heeft (energie gels). Dit komt doordat de vertering vanuit de darmen steeds langzamer gaat, naarmate de duur van de inspanning stijgt.
  • Sommige sportdranken bevatten fructose. Hierdoor kan het lichaam meer koolhydraten opnemen en kan je meer koolhydraten per uur opnemen.
  • Bij sommige gels moet u water drinken.

Probeer voordat je deelneemt aan een wedstrijd eerst de verschillende producten uit. Zo weet je precies welk product jou het beste bevalt. Vraag je ook altijd af wat voor type training je van plan bent om te gaan doen: Intensieve activiteiten vragen om meer snelle koolhydraten dan rustigere activiteiten.

 

Dit bericht is gepost in Overig. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *