2:1 fructose: Wat is dat?

Op veel sportdrank verpakkingen staat vermeld: Dit product bevat 2:1 fructose. Maar wat is dit nu eigenlijk?

Fructose 2:1

Het lichaam kan maximaal 60g koolhydraten per uur opnemen. Koolhydraten is een verzamelnaam voor verschillende suikers. De traditionele sportvoeding bevat vaak alleen maar glucose. Hiervan kan 60g per uur opgenomen worden. Echter, met de toevoeging van fructose (andere suiker), kan je het totaal aantal op te nemen gram koolhydraten verhogen tot 90g koolhydraten per uur .Hoe dit precies werkt, kan je hieronder lezen.

Koolhydraten worden afgebroken tot glucose moleculen en vervolgens opgenomen in de bloedblaan en naar de spieren getransporteerd. Maar voordat het glucose in het bloed wordt opgenomen, moet het eerst van de darmen naar de bloedbaan. Hierbij moeten de glucose moleculen de darmwand passeren. In de darmwand bevinden zich glucose transporters die voor de opname van glucose in de bloedbaan zorgen (zie afbeelding). Het transport van glucose moleculen door de darmwand kost echter tijd, waardoor er een maximum aantal gram glucose per uur maar opgenomen kan worden (60g)

De koolhydraten die in de meeste sportdranken wordt gebruikt is maltodextrine. Maltodextrine wordt afgebroken in glucose moleculen om vervolgens opgenomen te worden in het bloed. Fructose 2:1 dranken bevatten naast Maltodextrine ook Fructose. Fructose wordt echter niet afgebroken tot glucose moleculen. Door deze unieke eigenschap gebruikt fructose een andere transporter door de darmwand en komt het op een andere manier in de bloedbaan terecht. Hierdoor concurreren Maltodextrine en Fructose niet met elkaar en kunnen zijn apart van elkaar opgenomen worden in het bloed. Als gevolg daarvan kan je 30 gram koolhydraten per uur meer opnemen, in vergelijking met standaardsportdranken. Zie ook de afbeelding voor voor de werking van glucose en fructose.

Samengevat:
2:1 Fructose bevat zowel maltodextrine als fructose. Deze 2 typen koolhydraten gebruiken een andere transporter in de darmwand waardoor je tot wel 50% meer koolhydraten op kan nemen. Er zijn verschillende onafhankelijke studies die laten zien dat 2:1 fructose de prestatie bevordert ten opzichte van traditionele sportdranken zonder fructose. Voor meer informatie over deze onderzoeken, klik op de de onderstaande links.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26373645
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4008807/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *