Chocomelk of Proteïne Drink?

Chocolade melk of proteine drink als hersteldrank?

Chocolademelk wordt vaak als hersteldrank gebruikt. Maar wat zijn nu de verschillen tussen chocolademelk en een hersteldrank? Wij zette de verschillen op een rijtje:

In chocolademelk zitten, net zoals in hersteldrank, veel bouwstoffen die nodig zijn voor het herstel na inspanning. In onderstaande tabel zijn High5 Proteïne Drink en chocolademelk (original) tegen elkaar uitgezet, zodat de verschillen duidelijk zichtbaar zijn.

 High5 Proteine Drink Chocolade (100ml)Chocolademelk (100ml)*
Calorieën47 kCal87 kCal
Proteïne3,5g3.2 g
Koolhydraten7.3 g12.0 g
Waarvan suikers5.3 g11.8 g
Vet0.2 g2.7 g
Waarvan verzadigd1.9
*Chocomel original

Na een inspanning wordt er aangeraden om 20-25g eiwitten te nemen voor een optimaal herstel. Dit komt al snel neer op minstens 650ml chocolademelk en dus 77 gram suiker. Met een herstelshake, kom je op 47 gram suiker per portie uit. De meest optimale koolhydraat – eiwit verhouding is 2:1. Een herstelshake heeft inderdaad de 2:1 verhouding. Chocolade melk daarentegen, bevat te veel suiker om optimaal te herstellen. Daarnaast is het vetgehalte in chocolademelk veel hoger dan bij hersteldshake Dit vertraagt o.a. het herstel, omdat de energie om te herstellen vanuit vetten een stuk langzamer vrij komt dan energie uit koolhydraten.

Conclusie:
Voor goed herstel is chocolademelk prima, maar om optimaal te herstellen na een inspanning kan je beter een herstelshake gebruiken!

Via deze link kunt u zelf uitrekenen hoeveel gram proteïnen u per dag nodig heeft.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *