Wat zijn de voordelen van het gebruik van cafeïne tijdens wedstrijden?

Cafeïne:

Veel sporters gebruiken cafeïne tijdens hun inspanning. Het gebruik van cafeïne heeft meerdere voordelen. Door cafeïne te gebruiken komen er meer vetzuren vrij in het bloed, waardoor de glycogeen voorraad in de spieren minder wordt aangesproken. Hierdoor heb je later tijdens je activiteit dus meer glycogeen in de spieren en dus nog meer energie, waardoor je de inspanning langer kan volhouden. Naast het effect op het vetzuur gehalte in het bloed, bevordert cafeïne ook de alertheid en concentratie. Het gebruik van cafeïne zorgt er ook voor dat jij je minder snel fysiek en mentaal vermoeid voelt tijdens de race.
De ideale hoeveelheid cafeïne tijdens het sporten verschilt sterk per persoon. Atleten die geregeld cafeïne nemen (ook bijv. door het gebruik van koffie, cola, etc.), kunnen vaak een grotere dosis verdragen en hebben dit ook nodig om dezelfde voordelen te ervaren dan minder grote cafeïne gebruikers. Prestaties worden bevordert bij hoeveelheden van tussen de 2-6mg/kg aan cafeïne. Een hogere dosis wordt afgeraden, aangezien dit kan leiden tot slechtere prestaties vanwege maagklachten.

Cafeïne is na ongeveer 30 minuut volledig opgenomen door het lichaam, waarna het na 2-4,5 uur weer volledig is uitgewerkt. Het is daarom van belang om gedurende de gehele activiteit kleinere hoeveelheden cafeïne te nemen, in plaats van in één keer een grote hoeveelheid. Ongeveer 30 minuten voor de start van een evenement wordt het gebruik van cafeïne aangeraden, waarna het cafeïne level daarna ieder uur op peil gehouden dient te worden.

Mocht u overgevoelig zijn voor cafeïne dan is het ten zeerste af te raden om cafeïne te gebruiken tijdens inspanning. Vermijd daarnaast cafeïne vlak voor het slapen. Cafeïne beïnvloed namelijk de slaapkwaliteit op een negatieve manier.

Om het lichaam gelijk een boost te geven, kan je ervoor kiezen om een extra grote dosis cafeine in één keer te nemen. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan met de Xtreme Tropical IsoGel van High5. Omdat het lichaam ongeveer 30mg cafeïne per uur afbreekt, kan je in de rest van de wedstrijd kiezen voor één cafeïne gel ( bijv. de plus varianten van High5). Deze bevatten 30mg cafeïne. Zo blijft je cafeïne level tijdens de gehele wedstrijd op peil, zodat je optimaal kan blijven presteren.

Dit bericht is gepost in Overig. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *