Wat is het verschil tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten?

Enkelvoudig vs. Meervoudige koolhydraten:
Koolhydraten zijn onder te verdelen in verschillende typen. Een manier waarop je de groep koolhydraten in kan delen is de complexiteit van een koolhydraat. De complexiteit van een koolhydraat geeft aan hoe makkelijk een koolhydraat afgebroken kan worden door het lichaam. Koolhydraten kunnen ook ingedeeld worden op verteerbaarheid.

Koolhydraten kunnen worden ingedeeld in 4 verschillende groepen op basis van hun complexiteit: Monosachariden (enkelvoudig), disachariden (bestaat uit 2 monosachariden), oligosachariden (redelijk complex), polysachariden (complex). De eerste 2 groepen vallen onder de enkelvoudige koolhydraten, groep 3 en 4 onder de complexe koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten:

Zoals al eerder vermeld, worden enkelvoudige koolhydraten snel afgebroken. Kenmerken van enkelvoudige koolhydraten zijn verder dat ze zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Echter houdt deze piek niet lang aan en wordt dit gevolgd door een dip in de bloedsuikerspiegel na een paar uur (suikerdip). Enkelvoudige koolhydraten leveren daarnaast weinig andere voedingstoffen. Een kenmerk van enkelvoudige producten is dat zij een hoge GI hebben en dus snel worden opgenomen door het lichaam. Producten waar veel enkelvoudige suikers inzitten zijn snoep, gebak, honing en energy gels. Vaak zijn dit soort producten erg zoet.

Meervoudige koolhydraten:

Het afbreken van meervoudige koolhydraten door het lichaam kost meer tijd. Meervoudige koolhydraten bestaan uit meerdere enkelvoudige koolhydraten die aan elkaar vastzitten. Om deze koolhydraten op te nemen dienen de meervoudige koolhydraten afgebroken te worden in enkelvoudige koolhydraten. Dit proces kost tijd en energie. Doordat dit proces tijd kost, komen er over een langere periode glucose moleculen vrij uit de voeding. Echter, de hoeveelheid glucose die per minuut vrij komt is een stuk lager dan bij enkelvoudige koolhydraten. Hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel iets verhoogd, maar is er amper sprake van een piek. Daarnaast is de bloedsuikerspiegel een stuk stabieler. Producten met meervoudige koolhydraten hebben vaak een lage GI. Daarnaast zijn producten die veel meervoudige koolhydraten bevatten natuurlijk van aard en onbewerkt. Een vuistregel is: ‘Hoe minder bewerkt een koolhydraat is, hoe complexer hij is’. Voorbeelden van producten met veel meervoudige koolhydraten zijn: Havermout, graanproducten, noten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *