Energie, Iso, Hydro of Pepti gel?

Iso gel versus energie gel.

Er zijn 4 verschillende type gels: Isotone gels (isoGels), energie gels (hypertone gels), hypotone gels (Hypo Gels) en peptide gels (Peptigels). Alle types hebben hun eigen unieke eigenschappen. Het is aan de persoonlijke voorkeur welke van de gels je wil gebruiken.

Energie gel:

Een energie gel (hypertone gel) staat bekend om de zeer sterke en intense (zoete) smaak. Dit komt doordat een energie gel uit veel suiker bestaat en maar weinig andere voedingsstoffen. Doordat de energie gel uit veel suiker bestaat, is deze wel wat stevig van structuur. Doordat een energie gel uit voornamelijk suikers bestaat, is het van belang om naast de energie gel ook water te drinken. Hierdoor worden de suikers makkelijker opgenomen in het lichaam en zorg je ervoor dat het lichaam niet uitdroogt. Het suiker onttrekt namelijk vocht uit je lichaam. Drink je te weinig? Dan kan dit leiden tot maag – darmklachten tijdens het sporten.

Isogel:

Isogel staat voor isotone gel. Isogels zijn al gemixt in een goede water / elektrolyten balans. Met een goede balans wordt bedoeld dat de balans vergelijkbaar is met de balans in het lichaam. Het is daarom niet nodig om extra water te drinken als u kiest voor een isogel. Isogels zijn makkelijk voor wedstrijden waarbij niet genoeg drinkposten zijn of als je geen water mee wilt nemen onderweg. Isogels zijn een stuk vloeibaarder dan energie gels, alleen zijn deze wel wat groter van formaat.

Hypogel:

De derde, en tevens redelijk onbekende type gel, is de hypogel. Slechts weinig merken hebben hypogels in hun assortiment. Hypogels hebben relatief weinig smaak. Een hypogel bevat een hogere concentratie water dan koolhydraten en elektrolyten in vergelijking met het lichaam. Hierdoor hoef je niet extra te drinken, en zorgt de gel automatisch al voor lichte hydratatie. Vooral in wedstrijden met extreme temperaturen of met een hoge luchtvochtigheid (waarbij je veel zweet) worden hypogels aangeraden.

Peptigel:

De peptigel is een relatief nieuw product op de markt, maar wint snel aan populariteit. Een peptigel bevat, naast een x aantal gram koolhydraten, ook meerdere peptides: Een gering aantal aminozuren aan elkaar. Waar een eiwit vaak een lange keten van aminozuren is, is een peptide dus vele malen kleiner. Peptides worden snel opgenomen door het lichaam, waardoor je al tijdens je training / wedstrijd aminozuren beschikbaar hebt om je spieren te laten herstellen.

 

 

Dit bericht is gepost in Overig. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *