Waarom is drinken tijdens het sporten belangrijk?

Waarom is hydratie belangrijk?

Tijdens het sporten verliest u zweet: Zweet bestaat voor een groot deel uit water en zout. Het is dus belangrijk dat u beiden aanvult tijdens het sporten om het lichaam in balans te houden. De hoeveelheid zweet is van vele factoren afhankelijk. Zo spelen luchtvochtigheid, temperatuur en de intensiteit van de inspanning een rol in de zweetproductie. Als u te veel vocht verliest tijdens het sporten, wordt de prestatie minder. Bij een verlies van 2% van het lichaamsgewicht ( en dit haal je al best wel snel ), verminderd de prestatie met maar liefst 10-20%. Daarnaast heeft een laag vochtgehalte een slechte invloed op de werking van het hart en op de bloedvaten. Daarnaast speelt water een essentiële rol in de aanvoer van energie en de afvoer van afvalstoffen naar de spieren. Minder water in de bloedbaan betekent dus ook een verminderde aanvoer van energie en een ophoping van afvalstoffen in de spieren.

Maar hoeveel moet je dan drinken tijdens het trainen / wedstrijd? Dat is afhankelijk van de hoeveelheid die je zweet. Als het vochtverlies binnen de 1% blijft, dan zal dit nauwelijks van invloed zijn op de prestaties. Vanuit gaande van normale weersomstandigheden en een normale trainingssessie, verlies je ongeveer 750-1000 ml per uur. Het wordt aanbevolen de drank inname goed te verspreiden tijdens de activiteit. Dus probeer ongeveer ieder kwartier iets te drinken. Het duurt ongeveer 30 minuten voordat het water wordt opgenomen in het bloed.

Voor activiteiten die korter dan 1 uur duren, is alleen het drinken van water voldoende. Voor activiteiten langer dan 1 uur worden andere dranken aangeraden. Sportdranken bevatten koolhydraten die je van energie voorzien. Daarnaast zorgen koolhydraten er voor dat water sneller in het bloed wordt opgenomen. Onderzoek aan de universiteit van Texas laat zien dat de prestatie met 6% toenemen als je tijdens het fietsen constant water drinkt. Door sportdrank te drinken verbeteren de prestaties zelfs met 12%. Drink dus altijd voldoende!!

Tip: Als je benieuwd bent hoeveel vocht je bent verloren onderweg: Weeg jezelf voor en na de inspanning. Je kunt er vanuit gaan dat al het gewicht dat je hebt verloren door vochtverlies komt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10658044

Een reactie op “Waarom is drinken tijdens het sporten belangrijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *