Welke koolhydraten moet ik nemen tijdens het sporten?

Koolhydraten tijdens het sporten:

Voor activiteiten korter dan één uur is het onnodig om, naast water, extra voedingsstoffen te nemen. Voor langere activiteiten wordt er wel aangeraden om extra (koolhydraten) te nemen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de inname van koolhydraten bij inspanning van langer dan 60 minuten, de prestaties bevorderen.
Het lichaam kan maximaal 60 gram koolhydraten per uur opnemen. De koolhydraten die worden ingenomen worden niet opgeslagen als glycogeen in de spieren, maar worden gelijk beschikbaar gesteld als energie.
Welke producten, het tijdstip en de hoeveelheid koolhydraten zijn essentieel om een goede sportprestatie te leveren. Het wordt aangeraden om al in de eerste 30 minuten van de activiteit te beginnen met eten. Hierbij moet er gestreefd worden naar ongeveer 30 gram koolhydraten per half uur. Producten met een hoge GI worden hierbij geadviseerd, omdat deze snel worden opgenomen door het lichaam. Geschikte producten tijdens het sporten zijn energie repen, gels en sportdranken. Deze producten zijn, naast dat ze veel snelle koolhydraten (hoge GI) bevatten, ook makkelijk mee te nemen onderweg. Wil je meer informatie over de GI? Dit lees je hier.

Er zijn tegenwoordig producten op de markt die het aantal gram koolhydraten dat je per uur kan opnemen sterk verhogen. Meer hier over? Klik hier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *