Wat maakt een goede hersteldrank?

Tijdens het sporten verlies je vocht en elektrolyten, verbrand je koolhydraten en beschadig je je spieren. Zonder de inname van eiwitten na de inspanning treed er een negatieve eiwitbalans op en en zal er spierafbraak plaatsvinden (de spieren kunnen zich niet herstellen en er zal dus geen positief trainingseffect optreden; je wordt er alleen maar slechter van).

Ondanks een gezond en gevarieerd voedingspatroon kan het vooral voor mensen die regelmatig sporten het lastig zijn om de benodigde voedingstoffen voor een goed herstel binnen te krijgen. De herstel shakes en proteïne repen van sportvoedingsfabrikanten kunnen dan een uitkomst bieden. Deze producten zijn zo samengesteld dat ze jou optimaal laten herstellen en je weer fris aan je volgende training kunt beginnen.

Maar wat maakt nou een goed herstelproduct? Om deze vraag te beantwoorden hebben wij de Powerbar Recovery Shake (Chocolade) eens flink onder de loep genomen. Hieronder een lijst met alle voedingswaardes en hun functie in het menselijk lichaam:

De eiwitten:

Eiwitten zijn de bouwstenen voor je spieren. Eiwitten worden door het lichaam afgebroken tot aminozuren. Deze aminozuren worden vervolgens weer gebruikt voor het opbouwen van de spiermassa. Daarnaast leidt een combinatie van het innemen van koolhydraten en eiwitten na een inspanning tot een versnelde glycogeen opslag in de spieren, vanwege de verhoogde insuline productie. Hierdoor worden aminozuren ook sneller opgenomen door de spieren en vind spieropbouw sneller en beter plaats.

De Powerbar Recovery Shake bestaat voor 20,1% uit eiwit en bevat 3 verschillende soorten:
-Caseïne eiwitten: Langzame afgifte van aminozuren aan het lichaam. Hierdoor wordt het lichaam langer voorzien van aminozuren. Hierdoor is caseïne geschikter om bijvoorbeeld ‘s nachts voor het slapen gaan te nemen.
-Wei eiwitten: Worden snel opgenomen in het lichaam. Hierdoor zijn wei-eiwitten zeer geschikt om vlak voor of vlak na een activiteit te nemen. Deze eiwitten lossen op in water.
-Soja eiwitten: Plantaardig eiwit, geschikt voor vegetariërs. Beïnvloed in combinatie met wei-eiwitten het antioxidanten level, waardoor vrije radicalen sneller worden afgevoerd.

De koolhydraten:

Koolhydraten zijn essentieel in het herstel na een inspanning. De glycogeen voorraad is tijdens inspanning sterk verlaagd. Tot ongeveer 2 uur na een inspanning worden koolhydraten versneld opgenomen en omgezet in glycogeen. Voornamelijk voor mensen die dagelijks sporten is het aanvullen van koolhydraten na de inspanning van belang. Voldoende koolhydraten na de inspanning nemen zorgt er namelijk voor dat je de volgende dag weer voldoende energie hebt om weer een goede training af te leveren.

De Powerbar Recovery Shake bestaat voor 70,5% uit koolhydraten en bevat daarmee de ideale verhouding van eiwit: koolhydraten: tussen de 1:3 en 1:4.

De vitamines & mineralen:

Naast eiwitten en koolhydraten bevatten sommige herstelproducten zoals de Powerbar Recovery Shake ook verschillende vitamines en mineralen. Tijdens het zweten verliest je naast vocht ook elektrolyten. Meer informatie over elektrolyten kan je hier vinden. Na een intensieve training kan het zijn dat de elektrolyten balans verstoord is. Ook spelen vrije radicalen een rol in het herstel. Door veel te sporten wordt de verbranding verhoogd en daardoor komen er meer vrije radicalen vrij in het lichaam. Vrije radicalen verstoren de cel werking van gezonden cellen en beïnvloeden daarmee bijvoorbeeld de spierwerking en het afvoeren van afvalstoffen in de spieren. Antioxidanten zorgen ervoor dat de vrije radicalen hun werken niet meer kunnen doen.

De Powerbar Recovery Shake bevat de volgende vitamines en mineralen:

-Vitamine E: Antioxidant: Beschermt de cellen en het DNA tegen vrije radicalen.
-Vitamine C: Antioxidant: Beschermt de cellen en het DNA tegen vrije radicalen.
-Thiamine (Vitamine B1):
Verhoogt het koolhydraat metabolisme waarbij de lactaatspiegel sneller afneemt.
-Riboflavin (Vitamine B2): Beschermt de cellen tegen oxidatieve stress, waardoor er tijdens de inspanning minder afbraak van spieren plaatsvind. Daarnaast bevordert Riboflavin het spierherstel.
-Niacine (Vitamine B3): Speelt een belangrijke rol in het herstel van DNA.
-Pantotheenzuur (Vitamine B5): Stimuleert het energieleverend metabolisme van het lichaam, met andere woorden: koolhydraten worden onder stimulering van Vitamine B5 sneller omgezet in glucose.
-Vitamine B6: Bevorderd het proteïne metabolisme in het lichaam. Daarnaast stimuleert vitamine b6 de opname va vitamine B12
-Biotine (Vitamine B8): Versneld het proces waarbij de energie uit het lichaam gehaald word. Daarnaast speelt vitamine B8 een rol in de vorming van verzuren.
-Foliumzuur (Vitamine B11): Stimuleert hemoglobine  aanmaak. Hierdoor komt er meer zuurstof in het bloed waardoor het herstel sneller verloopt.
-Vitamine B12: Ondanks dat er vaak wordt gepromoot dat B12 supplementen zorgen voor een verhoogd energie level, zijn er geen effecten van vitamine B12 bekend die de prestatie bevorderen. Alleen bij vitamine B12 tekorten heeft extra supplementie toegevoegde waarde.

-Magnesium: Zorgt voor verlaging van de spierspanning en stimuleert spiergroei.
-Koper:
Beschermt tegen oxidatieve stress
-Zink:
Beschermt tegen oxidatie stress. Versneld herstel door aan bepaalde aminozuren te koppelen.

Ben jij een fanatieke sporter en wil je je herstel een boost geven? Neem dan eens een kijkje in ons assortiment herstelvoeding.

 

 

Bronnen:

-https://www.sportzorg.nl/sportvoeding/eiwit-en-trainingsadaptatie

-sportvoeding voor betere prestaties – Anita Bean

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *